Winter Wonderland – Reissun Luvut

• Junamatkat:
    • Pori-Helsinki 17,90 €
    • Helsinki-Pietari 51,20 €
    • Pietari-Moskova 833,4 RUB (20,8 €)
    • Moskova-Kazan 934,4 RUB (23,4 €)
    • Kazan-Yekaterinburg 1018,2 RUB (25,5 €)
    • Yekaterinburg-Novosibirsk 1577,1 RUB (39,4 €)
    • Novosibirsk-Krasnoyarsk 1350,1 RUB (33,6 €)
    • Krasnoyarsk-Irkutsk 1697,5 RUB (42,4 €)
    • Irkutsk-Sludyanka 100 RUB (2,5 €)
    • Sludyanka-Ulan-Ude 679,5 RUB (17 €)
    • Ulan-Ude-Ulaanbaatar 2594 RUB (64,9 €)
    • LENTOKONE Ulaanbaatar-Beijing 170 €
    • Helsinki-Pori 20,80 €
    • = 529,40 € (huom. 170€ lento UB-Beijing!!!)
  • Kokonaiskulut ilman junia = 408 €
  • Kokonaiskulut ilman junia per päivä =  15,7 €
soldiers front of forbidden city

Soldiers front of Forbidden City

china wall brown

The Great China of Wall near Beijing

Posted in '10 Winter Wonderland | Tagged , , | Leave a comment

Ulan-Ude-Ulaanbaatar

Aikainen aamu koitti kun juna saapui Ulan-Udeen. Kaupunki on viimeinen isompi kaupunki ennen Mongoliaa. Täällä ihmisetkin alkoivat näyttää jo mongoloideilta. Otimme asemalta taksin ja suuntasimme ensimmäiseen Lonely Planetin suosittelemaan hotelliin. Tämä oli yllättäen täynnä – tai ainakin niin väittivät. Lähdimme siitä sitten jalan etsimään seuraavaa ja nyt tärppäsikin pienen aamupakkasessa tehdyn kävelylenkin jälkeen. Tosin, hotelli ei olisi voinut näyttää yhtään enempää neuvostoliittolaiselta. TV/Radio eivät toimineet, ikkuna oli täysin umpijäässä kahdelta puolelta, hissit olivat myös varsin “luotettavan” tuntuisia.

ulan-uden pääkatu

Ulan-Uden pääkatu

Edelleen oli hyvin aikainen aamu, eli paineltiin jatkamaan unia kun oltiin saatu hotellihuone haltuumme. Yöllä junassa ei ollut tullut kovin hyvin tullut nukuttua koska hyttiseurana olleet kaksi venäläistä miestä osasivat kuorsaamisen hienon taidon. Lisäksi vähän ennen Ulan-Udea vaunun Samovari oli hajonnut ja höyryt+savut tulivat sisälle vaunuun. Eevan nukkuessa kävin kaupassa ostamassa lounasta. Iltapäivällä ostettiin junaliput Ulanbaatariin – seuraava juna menisi vasta 30.12. eli siihen saakka olisimme Ulan-Udessa.

Illan tullen alkoi yskä yltyä. Kävimme iltasella vielä paikallisessa kauppakeskuksessa ennen kuin sänky kutsui.

leninin pää

Maailman suurin Leninin pää

Perinteisiä puutaloja löytyi Ulan-Udesta heti keskustakorttelien ulkopuolelta

Seuraava päivä tuli vietettyä kaupunkiin tutustumalla. Ulan-Uden hienoin nähtävyys lienee maailman suurin Leninin pää?

30.12. aamulla otimme hyvissä ajoin taksin rautatieasemalle. Asemalla sitten istuskeltiin ja tuijotettiin MTV:ltä tullutta eläinsarjaa ennen junaan pääsyä. Koko seuraava päivä sitten kuluikin junassa ja perillä Ulaanbaatarissa oltiin aamuyöstä.

maisemia mongolian rajalta

Maisemia Mongolian rajalta

veturin vaihto

Veturi vaihtui Venäjän ja Mongolian rajalla, hetken aikaa vaunumme nökötti yksin raiteilla

Junamatkaa UB:hen ei voi kuvata ainakaan sanalla tylsä. Enne rajaa Nauskista hyttiimme tupsahti opiskelijatyttö joka oli kotoisin Irkutskista ja puheli jonkin verran englantia. Lisäksi hyttiin tuli epämääräinen määrä epämääräisiä kaupustelijoita jotka maksoivat konnarille että otti heidät kyytiin ja saivat kuskattua rojunsa Mongoliaan. Mongolian rajalla oli hämmentävä katsella kuinka vaunumme vaihtoi junaa.

• Ruokakauppa 200 RUB
  • Syömingit 500 RUB
  • Taksi 100 RUB
  • Junalippu UB:hen 2594 RUB
  • Ruokakauppa 2 4000 MNT
Posted in '10 Winter Wonderland | Tagged , | Leave a comment

Irkutsk-Sludyanka-Ulan Ude

Olimme aamupäivällä perillä Irkutskissa. Tarkoitus oli käytä nopeasti ostamassa junaliput Sludyankaan (pieni. n 10 000 asukkaan kaupunki Baikalin rannalla) ja lähteä sen jälkeen muutamaksi tunniksi kaupungille.

irkutskissa pakkasta

Irkutsk, -18 celsius

Toisin kävi. Olimme tähän asti ostaneet lippuja vain kaukoliikenteen juniin. Juna Sludyankaan olisi lähiliikenteen juna. Arvonta alkoi eikä kukaan oikein osannut ymmärtävästi englannilla auttaa meitä. Lopulta usean tunnin taistelun jälkeen tärppäsi. Tosin emme kerenneet näkemään Irkutskia juna-asemaa enempää. Kerkesimme käymään syömässä ja jatkoimme matkaa Sludyankaan jossa olimme perillä n. klo 22:00.

sludyankan kylänraitti

Sludyankan kylänraitti oli hiljainen

sludyanka railway station

Sludyanka Railway Station

Vasta perillä tajuttiin että asemalta olisi melkoisen pitkä matka majoitusliikkeisiin eikä ollut varmuutta olisivatko ne talvella auki. Kävimme pyörimässä “keskustassa”, eli kääntymässä kaupungin ainoalla isolla kadulla. Ketään ei juuri näkynyt missään. Ruokakaupan kuitenkin bongasimme jossa käytiin ruokaostoksilla.

Suunnattiin takaisin juna-asemalle. Lipun osto asemalta näin iltasellakin onnistui. Seuraavaa junaa odotellessa seurana oli vanhempi poliisismies sekä pienen pieni kissanpentu ja asematäti.

• Päivällinen 240 RUB
  • Matkamuistot 200 RUB
  • Lähijuna Sludyankaan 100 RUB
  • Junalippu Ulan-Udeen 679,5 RUB
Posted in '10 Winter Wonderland | Tagged | Leave a comment

Novosibirsk-Krasnoyarsk-Irkutsk

Ei ollut matkan ensimmäinen aamu kun herätessä tunsi hienoisen krapulan jonka oli aiheuttanut venäläinen vieraanvaraisuus…

Päivän valjettua lähdettiin Kirilin opastuksella tutustumaan Novosibirskiin. Kierroksen jälkeen Kiril jättä meidät pääkadun varteen. Siinä sitten tuli kaupunkia ihmeteltyä, otettua kuvia ja hämmennyttyä vilkuvista jouluvaloista. Ruuaksi tänään oli tarjolla pizzat ravintolassa pääkadun varrella jossa tarjoilijatar puhui hämmästyttävän hyvää englantia.

novosibirsk landscape

Novosibirsk Landscape

police lada

Police Lada, Novosibirsk

Halusin testata Novosibirskin metron ja Eevakaan ei jaksanut enää kävellä – hypättiin metroon joka vei aivan väärään suuntaan. Lopulta löydettiin kuitenkin takaisin rautatieasemalle. Ilma alkoi illalla olemaan melkoisen vilpoinen.

Olimme aamulla jo ostaneet valmiiksi junaliput netin kautta. Meidän ei ollut tarkoitus mennä Krasnoyarskiin ollenkaan mutta Kiril ylipuhui meidät sinne. Saisimme hänen poikansa oppaaksemme huomenna sekä ystävänsä joka toimii geologina Krasnoyarskissa.

talvinen krasnoyarsk

Talvinen Krasnoyarsk

eeva ja matvey

Eeva & Matvey Krasnoyarskissa

Kirilin ystävä Valde oli meitä vastassa kun saavuimme seuraavana aamuna Krasnoyarskin rautatieasemalle. Saimme liput ostettua Valden avustuksella Irkutskiin jonka jälkeen kierreltiin paikallisia nähtävyyksiä ja käytiin syömässä. Eevalla tuli paha olo autossa ja oksensi. Lisäksi Eevan lounaaksi tilaama ruoka ei ollut kasvista vaikka sen piti olla..

Iltapäivällä oppaaksemme tuli Kirilin 15-vuotias Matvey-poika joka opiskeli Krasnoyarskissa. Matveyn kanssa käytiin tsekkaamassa Lenin-museo, syömässä ja kirjakaupoilla. Illalla matka jatkui kohti Irkutskia.