Kaupunkipäivä Ammanissa

Ammanissa must-see nähtävyydet ovat hieman kortilla. Sen kunniaksi nukuttiinkin pitkään ja noustiin lopulta vasta vähän ennen kuin hostellin aamiaistarjoilu loppui. Kävimme katsomassa Roomalaisia raunioita, Amphiteatteri oli siisti. Nähtiin myös Petrasta tutut swedut kaupungilla. Eeva osti itselleen vesipiipun ja mä löysin Jordanian lipun.

atmans roman amphitheater

Amman’s Roman Amphitheater

eeva ja mohammad ammanissa

Eeva & Mohammad Ammanissa

Illaksi oltiin sovittu Couchsurfingin kautta treffit Mohammadin kanssa. Hänen tuloaan odotellessa shoppailtiin vielä magneetit. Mohammad vei meidät syömään kivaan ravintolaan ja sen jälkeen näytti mitä paikalliset syövät  tienvarsikojusta jälkkäriksi.

• Budjetti
    • (= 23 €)
Posted in '11 Middle-East, First Touch | Tagged , | Leave a comment

Adam toimi oppaanamme Budapestissa

Lento Budapestiin lähtisi aamulla 08:50. Niimpä lähdimme jo edeltävänä iltana hesaan. Yöpaikka löytyi Sofian vanhempien luota. Sofia on Eevan koulukavereita, oli mm. samaan aikaan vaihdossa Eevan kanssa Nepalissa.

Olimme sopineet etukäteen että Adam, johon tutustuttiin kesällä CouchSurfingin kautta Porissa, esittelisi meillä Budapestia. Välilaskut mennen ja tullen Budapestissa olisivat n. 10h, eli kerkeäisi hyvin käydä keskustassa pyörimässä kaupunkikierroksella kahteen otteeseen. Budapestiin saavuttuamme Adam tuli meitä puoleen matkaan vastaan matkalla keskustaan. Oli siistiä saada suomenkielinen opas. :) Adam opiskelee suomea ja puhuukin yllättävän hyvin ulkomaalaiseksi kotoista kieltämme. Otimme Budapest-päiväksi 24h matkakortit (vinkki!) millä sitten matkustettiin ympäri citya. Kortin saa ostettua lentokentältä postin toimipisteest. Kiertelimme perusnähtävyydet ja syötiin hyvin, mm. Burger Kingissä.. Iso kiitos Adamille että jaksoi ohjata meitä turreja ympäri kaunista kaupunkia!

eeva ja adam budapestissa

Adam & Eeva Budapestissa

budapest iltavalaistuksessa

Budapest loistaa kultaisena iltavalaistuksessaan

Lennolle Beirutiin oli tullut tehtyä hieman höntti ruokavalinta.. sillä olin tilannut etukäteen ruuaksi Kosheria! :P Nyt tosiaan olimme menossa kohti Lebanonia.. emme Israeliin. Mutta hyvää oli ja elossa selvittiin perille. Lento saapui Beirutiin myöhään illalla. Laskeutuminen oli jännä sillä kone laskeutui mereltä päin ja näytti kuin veteen olisi tipahdettu. Hostellivarausta tehdessä oli tullut tilattua taksi kentälle välttääkseemme turhaa säätöä kun kello oli mitä oli.. Hostellille saavuttiin 05:00 ja päästiin hetkeksi nukkumaan. Huone oli ihan ok-siisti ja uni maistui.

• Kulut:
    • 6 500 HUB, päivä Budapestissa
    • 12 D, hostelli
    • 20 D, taksi hostellille
    • 7 D, aamupalasuklaat
    • (= 44 €)
Posted in '11 Middle-East, First Touch | Tagged , , | Leave a comment

Novosibirsk-Krasnoyarsk-Irkutsk

Ei ollut matkan ensimmäinen aamu kun herätessä tunsi hienoisen krapulan jonka oli aiheuttanut venäläinen vieraanvaraisuus…

Päivän valjettua lähdettiin Kirilin opastuksella tutustumaan Novosibirskiin. Kierroksen jälkeen Kiril jättä meidät pääkadun varteen. Siinä sitten tuli kaupunkia ihmeteltyä, otettua kuvia ja hämmennyttyä vilkuvista jouluvaloista. Ruuaksi tänään oli tarjolla pizzat ravintolassa pääkadun varrella jossa tarjoilijatar puhui hämmästyttävän hyvää englantia.

novosibirsk landscape

Novosibirsk Landscape

police lada

Police Lada, Novosibirsk

Halusin testata Novosibirskin metron ja Eevakaan ei jaksanut enää kävellä – hypättiin metroon joka vei aivan väärään suuntaan. Lopulta löydettiin kuitenkin takaisin rautatieasemalle. Ilma alkoi illalla olemaan melkoisen vilpoinen.

Olimme aamulla jo ostaneet valmiiksi junaliput netin kautta. Meidän ei ollut tarkoitus mennä Krasnoyarskiin ollenkaan mutta Kiril ylipuhui meidät sinne. Saisimme hänen poikansa oppaaksemme huomenna sekä ystävänsä joka toimii geologina Krasnoyarskissa.

talvinen krasnoyarsk

Talvinen Krasnoyarsk

eeva ja matvey

Eeva & Matvey Krasnoyarskissa

Kirilin ystävä Valde oli meitä vastassa kun saavuimme seuraavana aamuna Krasnoyarskin rautatieasemalle. Saimme liput ostettua Valden avustuksella Irkutskiin jonka jälkeen kierreltiin paikallisia nähtävyyksiä ja käytiin syömässä. Eevalla tuli paha olo autossa ja oksensi. Lisäksi Eevan lounaaksi tilaama ruoka ei ollut kasvista vaikka sen piti olla..

Iltapäivällä oppaaksemme tuli Kirilin 15-vuotias Matvey-poika joka opiskeli Krasnoyarskissa. Matveyn kanssa käytiin tsekkaamassa Lenin-museo, syömässä ja kirjakaupoilla. Illalla matka jatkui kohti Irkutskia.

Kulut:

• Junalippu Krasnoyarskiin 1350,1 RUB
  • Junalippu Irkutskiin 1697,5 RUB
  • Syömingit 850 RUB
  • Matkamuistot 50 RUB
  • Matkaeväät 215 RUB
Posted in '10 Winter Wonderland | Tagged , | Leave a comment

Kazan-Yekaterinburgh-Novosibirsk

Aamupäivä vietettiin Marinan ja Aidanin luona. Pariskunta lähti aamulla kohti lentokenttää ja sovittiin että voisimme jäädä heidän asunnolleen koska juna lähtisi vasta illansuussa. Seuraksemme jäi siivooja. Hetken päästä paikalle ilmestyi myös Janina, isäntiemme tuttava joka työskenteli radiotoimittajana Kazanissa.

yanina ja eeva

Yanina & Eeva Kazanissa

Iltapäivällä lähdettiin kohti keskustaa. Tavarat asemalle säilytykseen jonka jälkeen käytiin kebabilla + tekemässä pakolliset matkamuisto-ostokset eli etsimässä jääkaappimagneetin. Juna lähti illalla 19:45 Moskovan aikaa. Huomioitavaa junamatkustamisessa Venäjällä on se että maa on jaettu useaan aikavyöhykkeeseen mutta juna-aikataulut ilmoitetaan aina Moskovan ajassa. Ilta junassa sujui päiväkirjaa kirjoitellen.

Aamupäivällä saavuttiin Yekaterinburgiin. Perinteitä kunnioittaen ensimmäisenä ohjelmassa olikin ostaa junaliput illaksi Novosibirskiin. Saimme taisteltua omat junalippumme kuntoon melko helposti tällä kertaa. Kun oltiin lähdössä viemään tavaroita päivän ajaksi säilytykseen niin matkalla silmään osui pitkä vaalea turisti jolla oli selvästi ongelmia lippujen hankinnan suhteen.

Törmäsimme Walteriin Yekaterinburgin asemalla

Mies osoittautui Walter nimiseksi sälliksi joka oli kotoisin Amsterdamista ja oli matkalla Vladivostokiin. Autettiin siinä sitten miestä mäessä ja Walter sai lopulta junalippunsa. Kiitokseksi tarjosi kahvit aseman kahviautomaatista.

Walterin junan lähtöön oli aikaa jokunen tunti, joten päätettiin lähteä yhdessä syömään. Keskustasta löytyi paikallisten suosiossa oleva lounasravintola jossa sormella osoittamalla onnistui tilaamaan mitä halusi – täysosuma! Löysin lautaselleni Kievin kanaa joka oli ehkä parasta ikinä. Täytyisi itsekkin opetella kokkaamaan tuo herkku.

yekaterinburgin vilskettä

Yekaterinburgin vilskettä illan suussa

Walter lähti junalleen ja me Eevan kanssa suunnattiin bongaamaan pakolliset nähtävyydet = Romanovien perheen kuolinpaikka. Käytiin myös asioimassa paikallisessa kirjakaupassa – tarvitsin paperiliimaa. Samalla mukaan tarttui Venäjän kartta ja magneetti. Ruokakaupan kautta asemalle ja kohti seuraavaa kaupunkia joka olisi Novosibirsk.