Goan Expedition

Lähdimme aamujunalla Mumbaista kello 6:55 ja perillä oltiin Goan Thivimiin saavuimme 17:16. Junamatka sujui varsin mukavasti. Pari kertaa tuli syötyä, useampi kuppi chaita nautittua ja levättyä. Maisemat vaihtelivat matkan varrella ja kyyti oli mukavampaa kuin ihanalla omalla Valtin Rautateillämme. Thivimistä napattiin taksi Anjunaan johon jäimme viettämään Goan timeä.

anjuna beach 1

Anjuna Beachilla riitti rantabaareja

anjuna beach 2

Hiekka oli polttavan kuumaa ja vesi sopivan suolaista

Anjunan ranta on ehkäpä kuuluisin Goan rannoista. Ei sen takia että se olisi suosittu, täynnä turisteja ja viiden tähden hotelleja. Kuuluisan siitä tekee se että hipit saapuivat tänne ensimmäisenä – ja osa ei ikinä lähtenyt pois.

Nykyään Anjuna on suhteellisen hiljainen. Etelästä ja pohjoisesta löytyy suositumpia turistirysiä jotka ovat täynnä kalliita hotelleja. Anjuna oli siis mitä parhain vaihtoehto meille. Hinnat edullisia, off-season oli alkanut. Muita reissaajia ei tungokseksi asti ollut. Kahteen suomalaiseen Anjunassa tosin törmäsimme. Toinen asusteli pysyvästi siellä, tunsi Veskun vaimon ja lapset jotka myös asuivat Anjunassa. Toiseen törmäsimme sattumalta rannalla, oli tunnistanut meidät jo kaukaa suomalaisiksi. :)

anjuna flee market

Anjuna Flee Market

mies ja koirat rannalla

Mies ja koirat nauttivat illan viilenevästä tuulesta

Anjunan rauhalliseen ja leppoisaan elämänmenoon on varmasti helppo jumahtaa vaikka loppuelämäksi. Näin myös joillekin länkkäreille oli käynyt. Me kuitenkin selvisimme sieltä pois. Lopulta matka jatkui kohti Panjimia joka on Goan suurin kaupunki. Itseasiassa Panjinissa kävin kahdesti. Ensimmäisellä kertaa yksin hoitamassa rekisteröitymisen Intiaan jonka viranomaiset multa vaativat johtuen poikkeusluvistani. Toisen kerran Eevan kanssa lähdimme Panjimiin paria päivää ennen paluuta Suomeen. Kaupunkiin saapuessa voisi luulla tulleensa Portugaliin. Aivan eri maailma odottaa kuin esimerkiksi pohjois-Intiassa. Suosittelen vierailua kaupungissa.

our lady of the immaculate conception church

Our Lady of the Immaculate Conception Church, Panjim, Goa, India

panjim city view

Panjim City View

intiaan rekisteröinti

Kaavake millä Intiaan tuli rekisteröityä oli yksi sekametelisoppa

Panjimista matka jatkui Vasco da Gamaan joka on Goan pääkaupunki ja jossa sijaitsee kansainvälinen lentokenttä. Kaupunki on todella nuhjuinen, turisteihin siellä emme törmänneet. Pari päivää Vascossa oli riittävästi. Sieltä sitten lensimme ensin Delhiin jossa tiemme erosi. Oma lentoni lähti ennen Eevan lentoa. Sain kuulla jälkeenpäin että Eevan British Airwaysin lento oli peruttu konevian takia ja Eeva saapui myöhässä Suomeen. Joutui ensin viettämään yön Lontoossa lentokenttähotellissa ja palasi päivän myöhässä kotimaan kamaralle.

vasco da gama

Vasco da Gama, Goa, India

nuhjuinen vasco

Vascon keskustan rakennusten entisen loiston voi aistia lian alta

Lopulta kaikki hyvin ja kummatkin selvittiin takaisin Suomeen kesäksi. Minne reissuun seuraavaksi? Mikä olisikaan monsuuneja edeltävän polttavan Intian vastakohta?

Posted in '10 Ktm & Goan Expedition | Tagged | Leave a comment

Lentokone hajosi ja kaikkea muuta

Kathmandun lentokenttä ei ole uusimmasta päästä. Varsin nuhjuinen, varmasti nuhjuisin pääkaupunki-statuksen omaava lentokenttä millä olen asioinut. Niin taisi olla myös Jet Airwaysin kone jolla meidän Eevan kanssa piti lentää Delhiin. Kone meni rikki. Tästä seurasi kauhea säätö, lopulta meidät bookattiin Air Indian kyytiin Delhiin.

Delhin päässä riemu repesi. Kun päästiin matkatavarahihnalle odottelemaan kapsäkkejä oli jo seuraava lentomme Mumbaihin ilmassa. Eli myöhästyimme siltä. Ei muuta kuin asioimaan lentoyhtiön luukulle.. eivät siellä voineet muuta kuin pahoitella tapahtunutta. Ei paljoa hymyilyttänyt. Emme olleet EU:ssa, lentoyhtiöitä eivät koske siis samat lait kuin meillä kotopuolessa tälläisissä tilanteissa. Emme saaneet uutta lentoa vaan jouduimme yöpymään Delhissä ja aamulla lentämään kohti Mumbaita. Onneksi tällä kertaa yö Delhissä tuli vietettyä Pahar Ganjin sijaan lentokenttähotellissa jonka lentoyhtiö kustansi. Saimme myös melkoisen edullisen uuden lennon Mumbaihin, hintaan 25 USD.

Seuraava päivä koitti. Hotelli oli ollut ihan ookoo, periaatteessa eurooppastandardia. Huoneen hintaan kuuluivat huonepalvelu ja ruuat suoraan huoneeseen. Lento Mumbaihin sujui kanssa varsin mallikkaasti. Delhin ja Mumbain kotimaanterminaalit olivat hienoimmat lentokentät millä on tullut toistaiseksi oltua. Uutta ja kiiltävää pintaa – edulliset hinnat ja jopa nukkumatuolit tarjolla. Lentokentän lehtikioskista löytyi jopa purjehduslehtiä. ;)

mumbai airport

Mumbai Airport

Mumbaihin saavuttua otettiin ensimmäisenä taksi rautatieasemalle. Saimme kuulla että lippuja ei enää tämän päivän juniin kohti Goaa ollut tarjolla joten joutuisimme yöpymään kaupungissa ja huomenna jatkamaan matkaa. Hotellin löytäminen ei ollut helppoa. Mumbaita ei turhaan pidetä kalliina kaupunkina. Uuvuttavan etsinnän jälkeen hotelli löytyi keskustasta ja yö sujui mukavasti nukkuen matkaväsymystä pois.

Kuluja:

• Lento Delhi-Mumbai 25 USD
  • Junalippu Mumbai – Thivim 18 €
  • Hotelli Mumbaisa 430 INR

Aika Kathmandussa

Kathmandussa tuli oleiltua aina 7.5. saakka jolloin reissu jatkui Intiaan. Elämä kaupungissa oli melkoisen hankalaa Maoistien aiheuttamien ongelmien takia. Ruoka alkoi loppua kaupoista, kaupat ja ravintolat olivat suljettuina (kuten kaikki muutkin liikkeet) päiväsaikaan. Mikään ei toiminut.

maoistit kadulla

Maoisti olivat todellakin tuleet kaduille

kaupunki seis

Ja olivat pysäyttäneet miljoonakaupungin

poliisi katsoi vieressä

Poliisi katsoi vieressä kykenemättömänä puuttua asiaan

Ohjelmaan kuuluikin chillailua sekä asioiden hoitamista. Muun muassa itselläni paukkui Nepalin viisumin aikarajat. Jouduin käymään uusimassa viisumin. Onneksi lahjomalla asiat tuntuvat järjestyvät, muutama satanen (paikallista valuuttaa) ekstraa ja viisumin uusiminenkin kävi kädenkäänteessä. Samalla tarvitsi myös käydä uusia passikuvia ottamassa toistamiseen. Sainkin hienoimmat (punataustaiset) passikuvat ikinä!

Kuluja:

• Nepalin viisumin uusiminen 4 200 NPR
  • Intian viisumin uusiminen 700 NPR
  • Kathmandu-Delhi, Delhi-Mumbai-Delhi 300 USD

Vappu Suomen suurlähetystössä

Vapun aatto! Vaihdettiin hotellia Freak Streetillä. Eeva ei halunnut olla kaukana Freak Streetib pääväylästä. Edellinen hotellimme oli enemmän tai vähemmän natiivien slummissa ja mikäli tulisi yhteenottoja Maoistien myötä tämä ei oletettavasti olisi ollut turvallisin paikka. Yleislakko siis jatkui ja Maoistit marssivat kaduilla.

Poliisit valvoivat vieressä

Poliisit valvoivat vieressä Maoistien touhutessa

eeva lähetystön pihalla

Eeva lähetystön pihalla, saunaa ja suomalaisia ruokia

Iltaa vietettiin muiden Suomalaisten kanssa Nepalin Suomen suurlähetystössä. Saunaa, suomalaisia ruokia ja juomia… Osa kaupungin ja maan suomalaisista ei ollut uskaltaneet lähteä viettämään Vappua Kathmandun keskustaan koska taksikyydin saamisesta takaisin kotiin ei ollut varmuutta johtuen lakosta. Eevan kanssa kuitenkin löydettiin taksi ja päästiin takaisin Freak Streetille ongelmitta  aamuyöstä.