Lopputeksti ja koonti

Matka meni yllättävän nopeasti ja “kivuttomasti.” Kivaa oli ja uusia kokemuksia sekä tuttavuuksia kertyi noin 210 km asvalttitaistelun jälkeen. Sääkin oli yllättän hyvä skotlantilaiseksi, vettä tuli vain viitenä päivänä/yönä. Maisemia ja ihmisiä tulee ikävä, mutta mäkiä ei niinkään.

• Käveltyjä kilometrejä: 210.5
  • Askelmittarin mukaan käveltyjä kilometrejä: 235
  • Kymmenen päivän budjetti: 62,41 (31,2 puntaa per pää)
  • Teltassa nukuttuja öitä: 6
  • Sisällä nukuttuja öitä: 3
melrose abby

Melrose Abby

Voisi sanoa että 10 päivän vaellus briteissä voidaan toteuttaa hyvin edullisesti. Rahaa kului 31,2 puntaa per pää, joka tarkoittaa 3,1 puntaa per päivä. Ihmisten ystävällisyyden myötä pääsimme viettämään kolme yötä yhdeksästä sisätiloissa. Jos se onnistuu meiltä raavailta isoilta miehiltä, onnistuu se keneltä tahansa. Tässä siis muutama kannustava sana kaikille jotka olette haaveilleet lähtevänne vaeltamaan ulkomaille!

Posted in '09 Explorer Belt, Scotland | Leave a comment

Kipulistat

Kimmon kipulista:

• pienet rakonalut parin varpaan päässä heti parin päivän jälkeen (hoitui pienillä rakkolaastareilla)
  • Vasen kenkä painoi ikävästi jalkapöytään, muuten hyvät kengät.
  • Urheiluteippiä kului paljon.
  • Lähinnä pelkkiä lihaskipuja jaloissa ja hartioissa.
  • Yllättävän helpolta tuntui kävellä reippaat 200km asvalttiviidakossa.

kivuista huolimatta maalissa

Kivuista huolimatta vaellusparimme pääsi onnellisesti maaliin asti

Mikon kipulista:

• 1. päivä: Vanha rakko oikean jalan pikkuvarpaassa ärtyy
  • 2. päivä: Oikean jalan päkijässä kahden rakon alku
  • 5. päivä: Päälaki alkaa kuoriutua auringon voimasta
  • 7. päivä: Pelätyt polvet alkavat temppuilla ja ovat seuraavat 2 päivää kipeänä. Päkijän rakko kasvaa huonosti olleen rakkolaastarin vuoksi.
  • 9. päivä: Päkijän rakko on pakko puhkaista kokonsa vuoksi
Posted in '09 Explorer Belt, Scotland | Leave a comment

Päivä 10: sunnuntai, maalipäivä

Sää: Aamulla lämmin, mutta vahva sateen uhka. Yöllä satanut paljon vettä, joten maasto on kostea. Aurinko paisteli ja vettä sateli iltapäivällä.

Aamu alkoi 7:20 herätyksellä pehmeästä sängystä. Hyvin nukutun yön jälkeen on mukava viimeistellä päiväkirjaa ja syödä kunnon aamupalaa. Aamupalana oli koko viikon kalorit.. paahtoleipää voilla, munakokkelia, pekonia ja kahvia. Annoimme Ericalle loput tuliaiset: koskenkorvaa, paljon lakuja, läkeronrasian. Pakkausten jälkeen 9:45 hyvästelimme Erican, nyt toivottavasti viimeisen kerran.

kimmo matkalla maaliin

Kimmo matkalla Abbotsfordissa sijainneeseen maaliin

Matka alkoi 1,5km alamäellä. Munaa syödessä se nopsaan taittuikin. Pian olimme Abbotsfordin maalialueella jossa odottelikin läjä muita pareja. Abbotsfordissa olimme noin 10:40, maaliintuloajaksemme oli määrätty 11:30.

Budjetti: 0 puntaa

Matka: 5 km (askelmittari 5 km)

vaelluspäivä 10 kartta

Kymmenennen eli viimeisen vaelluspäivän kartta

(kirjoittaja Mikko)

Posted in '09 Explorer Belt, Scotland | Tagged | Leave a comment

Päivä 9: lauantai

Sää: Aamulla aurinkoista, mutta varjossa viileää. Päivällä erittäin hikinen kävelysää. Illalla alkoi pilvistyä ja viiletä, onneksi olimme taas yön sisällä.

musta lammas

Lajitoverit kiusasivat tätä kaveria erilaisuutensa takia

Aamulla oli teltassa jälleen melko kostea ilma kun heräsimme 7:20. Hoidin perinteisesti puuronkeittelyt Mikon öristessä vielä teltassa. Taustalla kuului jälleen yhden lampaan lähes tauoton määkiminen. Lopulta uteliaisuus voitti ja Mikko kävi katsomassa mistä moinen meteli. Syyksi paljastui yksinäinen musta lammas pienessä aitauksessa. Sorretun huutoa se siis vain oli.

elukoita

Mitäs elukoita sieltä kurkisteleekaan?

Mikon suorittaessa kirurgisia toimenpiteitä jalanpohjan rakoilleen, kävin viereisessä talossa soittamassa puhelun ja vessassa. Liikkeelle pääsimme perinteisesti kymmenen jälkeen. Pian näimme tienvarressa jotain tavallisesta poikkeavaa: nimittäin kaksi laamaa. Mutta mikäpä täällä sen kummemmin hätkäyttäisi..

Anerumin vuoden 1544 taistelukentälle saavuimme kello 11:04. Longhewtonissa pidimme vajaan puolen tunnin tauon ja matka jatkui 11:45. Ennen Lonhewtonia tiellä oli myös vilkas traktoriralli. Isot ajoneuvot tekivät kapeasta tiestä erittäin mielenkiintoisen.

hanna ja saara

Törmättiin matkalla myös Hannaan ja Saaraan

Lounasta keittelimme kello 13:00 aikoihin risteyksessä lähellä Midlemiä. Purkkiliha osoittautui jälleen kerran haasteelliseksi pyydystettäväksi, mutta työvoiton saatuaan Mikko keitteli meille nuudeleita kanakeiton ja purkkilihan kera. Jatkoimme matkaa kello 14:25 ja muutaman minuutin kuluttua ohitimmekin Tiinan ja Eerikan (Noora oli joutunut keskeyttämään, Eerika oli tullut hänen tilalleen). Heillä oli kuulemma vielä paljon käveltävää, me onneksi olimme jo melkein voiton puolella. Huomasimme kävelevämme melkoista vauhtia, joten pidimme 20 minuutin tauon Bowdenin risteyksessä olevalla penkillä aurinkoa ottaen. Juuri kun olimme lähdössä Hanna V. ja Saara M. tupsahtivat paikalle, joten taukomme venähti.

niko ja caba

Seuraavaksi vuorossa olivat Niko ja Caba..

Vähän ennen kello 17:00 saavimme Melroseen, jossa tapasimme Nikon ja Kaban puistossa. (Melrose on paikkakunta jossa järjestetään vuosittain yksi legendaarisimmista rugby-turnauksista) Kävimme kaupassa ostamassa varmuuden vuoksi vähän tonnikalaa, leipää ja nuudeleita sekä herkutteluksi Walkersseja ja suklaapatukoita.

melrose r.f.c.

Melrose Rugby Football Club

kimmo kirmaa

Kimmo kävi testaamassa nurmen

Kävimme katsastamassa Melrose Abbeyn ulkoapäin ja sen jälkeen jatkoimme Gattonsideen ja sieltä kohti Erican antamia osoitteita. Hetken ihmeteltyämme selvisi ettei kumpikaan Erican mainitsemista ihmisistä ollut kotosalla. Naapuri soitti Ericalle ja Erica käski meidät luokseen. Kavuttuamme vähän toista kilometriä ylämäkeä, saavuimme Erican luokse ja pihalla koirat Sarka ja Buck tulivat haukkumaan meille. Pelkäsivät kuulemma rinkkojamme, noh, kukapa niitä rakastaisikaan..

grillailua ericalla

Grillimestari touhuissaan

Saimme melkein samantien kylmät Budweiserit käteemme. Tässä vaihessa askelmittari näytti 28km, joten eilen suunnittelemamme 23km taisi “vähän” ylittyä. Illalla kävimme kylvyssä, grillailimme Rajaseudunkaritsaa ja makkaroita joissa oli skotlantilaista “Black Puddingia”. Söimme myös tuoretta salaattia ja perunoita. Kaasupullon kanssa tosin oli pieniä ongelmia: “Tämä ei varmaan kuuluisi pihistä näin paljon..” Erica jutteli taas kaikenlaista, mutta tällä kertaa vetäydyimme iltapuuhiin jo vähän ennen puoltayötä viimeistelemään lokikirjaamme.

Budjetti: 9,12 puntaa

Matka: 28 km (askelmittari 29km)